Zdeňka Svobodová
Andragožka, krizová interventka, supervizorka, facilitátorka, lektorka, terapeutka
Ve velkém voze Sever školím:
- Využití facilitace v sociální práci I. a II.
- Problematika příbuzenské pěstounské péče
- Základy vedení rozhovoru s dítětem
- Kontakt dítěte žijícího v náhradní rodině/ústavu s biologickou rodinou
- Výcvik v komunikaci s dětským klientem (Metodika rozhovoru s dítětem Child in Focus v kontextu sociální práce)
- Využití komunikační sady Focus Box v rozhovoru s dítětem
- Využití krizové intervence v sociální práci
- Zvládání problematických situací ve škole
- Prevence a řešení šikany v dětských kolektivech
- Metoda krizové intervence jako nástroj v rukou pedagoga
- Krizová intervence pro pracovníky školských ústavních zařízení
- Semináře pro pěstouny
Moje vzdělání:
Vystudovala jsem magisterské studium na Univerzitě J.A. Komenského v Praze – obor Andragogika, dále bakalářské studium na PF Ústavu sociálních studií na Univerzitě v Hradci Králové – obor Sociální a charitativní práce a doplňující studium Pedagogická způsobilost na VŠ pedagogické v Ústí nad Labem. Za neméně podstatnou součást svého vzdělání považuji absolvování řady kurzů a výcviků, které ovlivnily a určovaly mé další profesní směřování. Klíčový pro mou profesi byl výcvik v Krizové intervenci a Telefonické krizové intervenci a další kurzy a výcviky z oblasti komunikace – zaměřené zejména na práci s rodinou, mladistvými delikventy a jejich rodinami a na práci s klienty v obtížné životní situaci.
Kde jsem získala zkušenosti:
Určitě už jako malá holčička v rodině, kde se hodně povídalo, sdílelo. Po ukončení studia v poradně pro mezilidské vztahy jako sociální pracovnice. V krizovém centru pro mládež ohroženou drogou jako terapeutka. Nepochybně také při více než dvacetileté zkušenosti se všemi cílovými skupinami, všemožnými trápeními a osudy při práci krizového interventa a také supervizora na lince důvěry. Později jsem založila občanské sdružení, které se zaměřuje na vzdělávání v psychosociální oblasti, zejména na výcviky krizové intervence a telefonické krizové intervence. Více než 8 let jsem klíčovým expertem a lektorem programu PUNKT pro mladistvé delikventy a jejich rodiny, zde také facilituji setkávání odborníků na danou oblast. Ve své soukromé praxi se věnuji rodinnému poradenství a terapii, týkající se také pěstounských rodin. A to, co mě stále hodně baví, je přednášková a lektorská činnost ve formě výcviků krizové intervence pro studenty na katedrách psychologie.
Co mě v práci inspiruje:
Klienti. Jejich příběhy a osudy. Intuice. Síla slova. Lidský vztah. Sdílení. Mlčení. Schopnost vidět cestu druhého jeho očima.
Co mi dělá radost v životě:
Příroda – hory, lesy, voda. Přítomnost lidí, kteří mi jsou blízcí. Humor. Zpěv – můj, i ten ptačí, zejména na jaře. Knihy. Dávné příběhy a historie. Stará řemesla.
Jak jsem své zkušenosti ještě zúročila:
Autorství a spoluautorství skript a příruček:
- Kompletní krizová intervence (Déčko Liberec)
- Stres a prevence vyhoření
- Aktivní naslouchání a vedení rozhovoru
- Práce s agresivním klientem
- Verbální a neverbální komunikace
- Mladiství delikventi a rodinné prostředí
- Profesionální způsoby a přístup ke klientovi v sociálních službách
- Pracovník v sociálních službách
- Vedení rozhovoru
- Práce s emocemi při práci s klientem
- Tvorba programů pro maminky, pěstouny a celé rodiny
- Výchovné obtíže a jak na ně
- Krizové situace v rodině
- Vychovávám dítě svého dítěte
- Emoce v životě dítěte
- Pěstounská péče – komunikace v rodině, její specifika, výhody a nevýhody
- Kontakt s biologickou rodinou a krizové momenty
- Rodiče jako partneři a jejich společná role ve výchově
- Role pěstouna – její radosti a strasti
- Potřeby dítěte a výchova dítěte v PP se zaměřením na týrané a zanedbávané děti
- Příbuzenská pěstounská péče, role pěstouna a její specifika